Det er svært, grænsende til det umulige, at nævne Liljeborgfonden uden at rette fokus på den person, fonden har navn efter, Winnie Liljeborg – og uden at omtale det verdenskendte smykkebrand Pandora.
Så selvom dette er et interview med bestyrelsesformanden i Liljeborgfonden Martin Høyer-Hansen, er vi nødt til at starte med Winnie Liljeborg og smykkevirksomheden Pandora.
I starten af februar er det seks år siden, at Winnie Liljeborg stiftede den almennyttige erhvervsdrivende fond med midler, der stammer fra Pandora – virksomheden, som hun i 1982 startede sammen med sin daværende mand Per Enevoldsen.
60 procent af Pandora blev solgt i 2008 til kapitalfonden Axcel for et milliardbeløb, og siden er den børsnoterede virksomhed bid for bid blevet afhændet med det resultat, at begge stiftere har kunnet tage en milliardformue med sig. I 2012 trak Winnie Liljeborg sig endegyldigt ud af Pandora.
Winnie Liljeborg har selv beskrevet, hvordan hun voksede op med en mor, der ”kom fra meget små kår”. Derfor er hendes filantropiske virke i almindelighed og stiftelsen af Liljeborgfonden i særdeleshed sket ud fra ønsket om at hjælpe børn og mødre, der befinder sig i svære situationer.
Andre af Winnie Liljeborgs penge er brugt på det nyeste af Danmarks fem Julemærkehjem, der åbnede i Roskilde i 2018. Winnie Liljeborg og Liljeborg-koncernen ikke bare finansierede opførelsen af Julemærkehjemmet Liljeborg, men gav også cirka 100 millioner kroner til Julemærkefondens drift af hjemmet i fem år.
Vil understrege tilhørsforhold til Roskilde
Martin Høyer-Hansen er en central aktør i og omkring Winnie Liljeborgs forretningsmæssige og almennyttige aktiviteter. Ud over at sidde for bordenden i Liljeborgfonden, hvor Winnie Liljeborg er næstformand og ikke på valg før om 19 år, er han blandt andet også formand for Liljeborg Aktieselskab, og indtil for nylig var han administrerende direktør i familiekontoret, North-East Family Office.
Martin Høyer-Hansens blå bog
- Alder: 50 år (født 2. december 1973)
- Uddannet: Statsautoriseret revisor, Master of Tax, CBS
- Formand for Liljeborgfonden og Liljeborg Aktieselskab
- Bestyrelsesmedlem i bl.a. fonden Roskilde Festival, Julemærkefonden, Ecca Family Foundation, North-East Family Office ApS, Seven Clean Seas, Aleta A/S og Hemonto A/S
- Tidligere administrerende direktør, North-East Family Office
I anledning af, at fonden netop har færdiggjort dens strategi for perioden 2024-2030 – en strategi, der formelt får bestyrelsens blå stempel på et møde den 29. februar – har Martin Høyer-Hansen indvilget i at fortælle Fundats om, hvad fonden har lært af de første seks år, og ikke mindst hvad der kommer til at ske frem mod 2030.
”Winnie Liljeborg har, fra fondens begyndelse for seks år siden, ønsket at skabe en fond, som er en udstrakt hånd til udsatte børn og unge samt børn og mødre, og som over tid vil bidrage til almennyttige og kulturelle forhold i Roskilde og omegn,” siger formanden for Liljeborgfonden siden dens start.
Den nye rettesnor for fonden afløser dens første strategi, som var for årene 2020 til og med 2023.
”Den netop afsluttede strategiperiode har været brugt på at skabe et stærkt fremadrettet fundament. Der er blandt andet brugt tid på at etablere hjemmeside, opbygge organisationen, lægge strategi for investeringer og en række andre ting, som ikke nødvendigvis har været rettet mod partnerskaber og uddelinger. I den forbindelse er arbejdet med at etablere fonden fast i Veddelev uden for Roskilde i fuld gang. Flytningen fra Svanemøllevej på Østerbro i København, hvor fonden har boet sammen med Winnie Liljeborgs familiekontor, til Veddelev sker i starten af februar på fondens seksårs fødselsdag. Dermed vil vi gerne understrege fondens tilhørsforhold til Roskilde,” siger Martin Høyer-Hansen.
Dækker hele barnets aldersspektrum
Den nu afsluttede strategiperiode tog udgangspunkt i fondens tre uddelingsmæssige målgrupper: ’Udsatte børn og unge’, ’sårbare mødre og børn’ og ’Roskilde og omegn’. Inden for området udsatte børn og unge prioriterede Liljeborgfonden tidlige indsatser for udsatte 7-14-årige børn, som varigt kan ændre børnenes livsvilkår og forhindre, at mistrivsel udvikler sig til mere komplekse sociale udfordringer.
’Sårbare mødre og børn’ var i strategien defineret som en prioriteret indsats rettet mod mødre med små børn i alderen nul til tre år, der står i en midlertidig svær livssituation.
Og i forhold til Roskilde-området, som Winnie Liljeborgs hjerte banker særligt for, og hvor hun bor, prioriterede fonden ’almennyttige og kulturelle projekter til gavn for borgere i Roskilde’ med ’særligt fokus på at udvikle rammer i Roskilde og omegn’.
Overordnet går vi styrket og med mere viden ind i den nye periode, fordi vi har lært en række ting af den foregående strategiperiode
Martin Høyer-Hansen – Bestyrelsesformand, Liljeborgfonden
Martin Høyer-Hansen understreger, at den nye strategi for perioden 2024-2030 er tro mod fondens fundats så vel som målgrupper.
”Den adskiller sig ikke meget fra den forrige periode. Men vores indsatser bliver forstærket, fordi vi får flere ressourcer og dermed kan skabe flere partnerskaber. Overordnet går vi styrket og med mere viden ind i den nye periode, fordi vi har lært en række ting af den foregående strategiperiode. Vi er stadig fokuseret på at indgå partnerskaber med organisationer, der vil være en hånd i ryggen på sårbare familier, særligt omkring forhold der vedrører mødre og deres børn. Vi ønsker fortsat at være en udstrakt hånd til udsatte børn og unge samt en aktiv medskaber af et godt, meningsfuldt og udviklende liv i Roskilde,” siger Martin Høyer-Hansen.
En af de mest konkrete ændringer i den nye strategi er, at der er foretaget et par justeringer i forhold til aldersgrupper. Fondens indsatser for udsatte børn og unge dækker nu aldersgruppen 3-18 år mod tidligere 7-14 år, og fokus på sårbare mødre og børn, der tidligere dækkede barnets alder fra nul til tre år, dækker nu helt fra moderens graviditet og op til barnets fyldte tredje år.
”Det er vigtigt for os og er en del af stifters vilje, at projekter omhandlende graviditetsperioden også kan få fondens støtte. Her har vi allerede været involveret i to enormt vellykkede indsatser, ’Usynlig sårbar’ og ’Det første skridt’. Så fremadrettet omhandler vores strategiske fokus hele aldersspektret fra barnet endnu ikke er født og op til 18 år,” forklarer Martin Høyer-Hansen.
Flere flagskibsprojekter og partnerskaber
I den nu afsluttede strategiperiode var der defineret et formål om at etablere egentlige partnerskaber. Det er ifølge Martin Høyer-Hansen sket med succes, og der vil frem mod 2030 blive sat yderligere turbo på dén intention.
”Vi er lykkedes med at etablere en række gode og meningsfulde partnerskaber de seneste år, som vi er stolte af, og som vi vil videreudvikle de kommende år. Nogle partnerskaber er afsluttet i perioden, blandt andre ’Mentorbarn’, mens andre er kommet til, for eksempel ’Fri Af Misbrug’ og ’Joannahuset’. Vi vil i den nye strategiperiode udvikle flere flagskibsprojekter og indgå yderligere partnerskaber, fordi vi tror, at det er derigennem, vi kan være med til at gøre den største forskel,” siger Martin Høyer-Hansen.
Bestyrelsesformanden understreger, at noget af det, Liljeborgfonden har lært de forløbne år, er, at det er gennem partnerskaber, både fond og samarbejdsorganisationerne lykkes bedst.
”Fra vores side sker det samtidig i en klar erkendelse af, at det er ikke os, der kan løse problemstillingerne i samfundet, det kan derimod organisationerne. Vi kan tilføre noget med vores historik og midler – og samtidig fordi fonden er privilegeret ved at have familiekontoret og Liljeborg Aktieselskab tæt på, som også gerne stiller ressourcer til rådighed for de støttede projekter,” siger Martin Høyer-Hansen.
Vil uddele 40 millioner om året
Liljeborgfonden uddelte 14,8 millioner kroner i 2021, mens beløbet i 2022 faldt til 8,2 millioner kroner. Ifølge bestyrelsesformanden endte uddelingerne i 2023 på samme niveau som året før.
Frem mod 2030 er intentionen at opnå en kraftig vækst i uddelingerne.
”Vi forventer de næste år at kunne hæve uddelingerne til omkring 20 millioner kroner og i kombination med flere flagskibsprojekter hen mod slutningen af vores strategiperiode at ligge på omkring 40 millioner kroner årligt. Så vi kigger altså ind i en væsentlig forhøjelse af uddelingerne, hvilket også er både bestyrelsens og Winnie Liljeborgs direkte ønske,” siger Martin Høyer-Hansen.
”Vi vil fortsat have fokus på, at vores uddelinger og partnerskaber kan kombineres med varige og gode fysiske rammer for de organisationer og udviklingsopgaver, vi ønsker at støtte. Særligt det, at vi i partnerskaber har mulighed for at skabe fysiske rammer, som skaber stabilitet og varighed, har stor effekt og gavn for vores målgrupper, viser erfaringerne,” tilføjer han.
Vi kigger altså ind i en væsentlig forhøjelse af uddelingerne, hvilket også er både bestyrelsens og Winnie Liljeborgs direkte ønske
Martin Høyer-Hansen – Bestyrelsesformand, Liljeborgfonden
Når uddelingerne forventes at stige så markant, hænger det ifølge Martin Høyer-Hansen sammen med den generelle udvikling i økonomien og på finansmarkederne.
”Vi er født ind i et usikkert rentemiljø og en økonomi i omverdenen, som gjorde det svært at skabe et stort afkast, og vi har været igennem årene med corona, krig i Ukraine, energikrise og svingende renter. Nu er der muligheder i det eksisterende marked for at skabe et afkast, som der bør være i en fond af denne størrelse,” siger Martin Høyer-Hansen.
- Hvad kommer den forventede femdobling af jeres årlige uddelinger – set i forhold til 2022- og 2023-niveauet – til at betyde for fondens muligheder for at gøre en forskel?
”Vi har et ønske om at gøre en forskel, og vi tror på, at vi med større uddelinger og det fundament, vi har skabt nu, samt den strategi, vi nu tager hul på, i partnerskaber kan gøre en markant forskel inden for de områder, vi prioriterer,” siger han.
Sund økonomi
Når man ser på, hvem der hidtil har fået del i pengene fra Liljeborgfonden, er det en overskuelig mængde af initiativer og organisationer. I 2022 blev de 8,2 millioner uddelte kroner således fordelt på kun fire modtagere samt to uddelinger af julehjælp.
Over halvdelen af de uddelte midler i 2022, godt fem millioner kroner, tilfaldt én modtager, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Region Hovedstaden.
- Er intentionen i den kommende strategiperiode at brede støtten ud på flere modtagere?
”Ja, der vil komme en større kreds af modtagere i takt med, at uddelingsrammen og uddelingsbeløbet vokser. Samtidig omlægger vi fra i år proceduren omkring ansøgninger til både mødre/små børn-målgruppen og projekter vedrørende børn/unge, så der i stedet for to årlige tidspunkter, hvor man kan søge, nu kan søges året rundt,” oplyser Martin Høyer-Hansen.
Der vil komme en større kreds af modtagere i takt med, at uddelingsrammen og uddelingsbeløbet vokser
Martin Høyer-Hansen – Bestyrelsesformand, Liljeborgfonden
I forhold til fondens økonomi er den i 2022 og 2021 kommet ud med overskud på henlholdsvis 26 og 12,4 millioner kroner og en egenkapital på godt en milliard kroner. Den revisoruddannede formand vil ikke sige noget om, hvad det endnu ikke offentliggjorte 2023-regnskab viser på bundlinjen, men han understreger dog, at økonomien i fonden ”er sund”.
”De seneste år har for os, som for de fleste andre, været præget af stor volatilitet på finansmarkederne grundet coronaepidemi, krig i Ukraine, energikrise og renternes udvikling. Men vi ser heldigvis på bagkant af de senere år, at fondens egenkapital er forblevet intakt, samtidig med at vi har haft mulighed for at foretage uddelinger. Det er vi tilfredse med, for det er vigtigt at holde op imod, at det ofte kan tage mere end seks år at opbygge en stærk diversificeret investeringsportefølje – og vi er allerede godt på vej,” siger Martin Høyer-Hansen.
- Er der, ud over den nye filantropiske strategi, også udarbejdet en ny investeringsstrategi?
”Nej, vi fortsætter med den samme strategi, som er kapitalbevarende, for vi mener også, at den har stået sin prøve de senere år med stor uro på kapitalmarkederne. Samlet set har vi genereret et afkast, som kan honorere løbende uddelinger, samtidig med, at vi over tid har øget fondens formue. Men strategien vil selvfølgelig altid blive tilpasset de nye vilkår og muligheder, som verden omkring tilbyder os,” understreger Martin Høyer-Hansen.
Formandskab fortsætter
På det organisatoriske plan har fonden som led i den nye strategi netop fået en direktør. Dorthe Ploug Hansen, der er tidligere national direktør i Red Barnet og i en periode har været fondschef i Liljeborgfonden, er trådt et skridt op ad rangstigen og er blevet udnævnt til fondens første direktør.
”Det vil betyde, at Dorthe og hendes team fremover kommer til at tegne og repræsentere fonden samt tage over på nogle opgaver og processer, som tidligere har ligget i bestyrelsen. Udnævnelsen af en direktør er en vigtig og glædelig udvikling i forhold til at professionalisere fondens arbejde og sikre, at vi også udvikler vores egen organisation professionelt. Vi mener, at for at vi bedst kan hjælpe andre, skal vi også have en solid organisation og fundament,” siger Martin Høyer-Hansen.
Formanden selv er på valg i år, mens næstformand Winnie Liljeborg ved fondens indstiftelse trådte ind i bestyrelsen for en periode på 25 år. Ifølge Martin Høyer-Hansen er der lagt op til, at han tager fire år mere som formand.
”Jeg kan med glæde sige, at Winnie Liljeborg og jeg er klar til at fortsætte formandskabet i fire år mere. Om der sker ændringer i øvrigt i bestyrelsens sammensætning, afklares på fondens årsmøde i maj,” siger Martin Høyer-Hansen.
Og så slutter vi ellers dér, hvor vi startede – nemlig med Winnie Liljeborg og hendes betydning for fonden. Ifølge Martin Høyer-Hansen er det ”særligt” at have en stifter med om bordet i opbygningen af en fond, når de mest centrale beslutninger træffes, og fonden udvikles i alle andre sammenhænge.
”Både i de forgangne og de kommende år vil Winnie Liljeborg sætte et personligt aftryk i opbygningen af fonden og dermed skabe den direkte linje til stifteren, som kommer til at tegne Liljeborgfonden i generationer efter. Det er unikt og en meget meningsfuld måde at opbygge fonden på for os, der er involveret,” fastslår Martin Høyer-Hansen.